<
Create 

your own banner at MyBannerMaker.com!
") >

~29~

MY HOME :.: MY QUESTIONS :.: MY FACEBOOK :.: MY BLOG :.: MY DUNIA HAWA
Assalamualaikum warahmatullah wabarokatuh kepada pengunjung-pengunjung yang menziarahi laman ini.... ...Ana selaku pemilik blog ini menyusun sepuluh jari seandainya ruangan blog ana ini mempunyai kekurangan dan kelemahan.... Jadi, ana mengharapkan pengunjung yang datang menziarahi laman ini berpuas hati dengan seadanya... Ana amat mengalukan sebarang komen, kritikan dan teguran untuk memantapkan lagi laman ini...
PESANAN ASDIQA'

Free shoutbox @ ShoutMix
.
RUKUN ISLAM KEDUA
.
HIJRIAH
bersama menghayati bulan-bulan Islam...
WORLD OF ULAMA'

MASEHI
.
Thursday, November 4, 2010
pengakhiran zaman semakin dekat
Alhamdulillah saya panjatkan ke hadrat ilahi kerana masih lagi diberi semangat untuk menulis di jalan Allah SWT walaupun sudah agak lama menyepikan diri setelah sekian lama tidak membiarkan jari - jemari ini menari di ruangan 'keyboard' komputer. Walaupun peranan dakwah berkurangan dari segi curahan kata-kata kepada masyarakat, diharapkan dengan kembali menulis ini dapat meringan sedikit bebanan di hati ini yang terlalu memikirkan perasaan bersalah kerana kurangya peranan sebagai seorang khalifah di muka bumi ini sedangkan telah diamanahkan untuk beribadat dan menghambakan diri padaNYA disamping berbuat kebaikan dan mencegah kemungkaran..

Kali ini terdetik di hati ini untuk membiarkan jari bekerjasama dengan hati dan otak terutamanya fikiran ini dalam berkongsi dengan para pembaca yang menziarahi blog ini secara langsung ataupun tidak langsung tentang hadis-hadis nabi tentang peristiwa akhir zaman. Semestinya saya sendiri tergolong dalam golongan ini lebih- lebih lagi bumi ini sudah terlalu lama berpaksi pada putarannya yang mana setiap hari telah banyak perubahan yang berlaku pada isinya lebih-lebih lagi kita sebagai manusia..

Hadis yang ingin saya kongsikan dengan para pembaca sekalian adalah tentang peristiwa akhir zaman yang telah disabdakan oleh junjungan kita nabi Muhammad SAW dalam hadis tentang akan berlakunya di suatu zaman ekonomi akan meningkat, kaum perempuan bekerja dan kemudahan alat tulis yang berleluasa. Hadis itu berbunyi yang beerti "Daripada Abdullah Bin Mas'ud r.a berkata, Rasulullah SAW telah bersabda : "Sesungguhnya apabila kiamat sudah akhir tiba (1) orang akan hanya memberi salam kepada orang yang dikenali sahaja, (2) perniagaan akan bertambah maju, sehingga orang perempuan membantu suaminya berniaga, (3) banyak orang memutuskan silaturrahim(hubungan kekeluargaan, (4) banyak saksi palsu, (5) orang suka menyembunyikan penyaksian yang benar, (6) dan akan banyak kemudahan alat tulis" .

Apa yang saya dapat kongsikan dengan sekalian tentang hadis di atas bahawasanya di akhir zaman ini iaitu zaman yang kita tengah lalui ini orang hanya akan memberi salam pada sahabat yang dikenali sahaja bukan seperti yang dituntut dalam agama Islam supaya kita mengucapkan salam kepada semua orang Islam sama ada yang kita kenali atau yang kita tidak kenali. Keadaan ini menunjukkan bahawa hubungan kemesraan di kalangan kaum muslimin sudah amat berkurangan.

Begitu pula cara hidup akhir zaman iaitu zaman kita semestinya yang mana mendorong kaum perempuan untuk bekerja di luar rumah , terutama dalam perniagaan. Perempuan dijadikan daya tarikan pelanggan atau disebabkan kos kehidupan yang sangat tinggi sekarang sehingga gaji suami tidak cukup untuk memenuhi keseluruhan keperluan keluarga maka terpaksa la isteri juga bekerja. Maka keadaan ini akan mengakibatkan kerengganan hubungan kekeluargaan. Isteri tidak lagi taat kepada suami kerana dia juga memiliki wang dan mungkin lebih banyak daripada wang suaminya. Manakala anak-anak pula menjadi mangsa kehilangan kasih sayang ibubapa kerana mereka hanya menyerahkan pada orang gaji atau lebih dikenali di negara kita 'bibik'..

Selain itu, junjungan kita bersabda pada akhir zaman nanti akan wujud kecanggihan alat tulis, bahan cetak dan media massa. Kalau boleh rasanya tidak salah kalau saya katakan melalui jari saya ini bahawa akhir zaman yang nabi SAW maksudkan ialah zaman yang kita tengah tempuhi ini. Alat-alat ini semestinya digunakan untuk mengangkat martabat manusia namun apa yang berlau ialah sebaliknya. Segala alat- alat canggih pada zaman ini digunakan untuk pembohongan dan memutarbelitkan kenyataan dan mencemarkan martabat insan itu sendiri.

Nampaknya mata saya ini merayu-rayu pada hati saya untuk minta dilelapkan bersama anggota yang lain, jadi terpaksalah menamatkan perjalan pendek ini dengan menyimpulkan kepada para pembaca blog ini terutamanya bahawa berhati-hatilah dengan hidup yang penuh mencabar ini dengan tidak memutuskan hubungan silaturrahim sesama muslim dan pastikan lah apabila kita berkahwin nanti isu isteri bekerja tidak menjadi punca anak-anak terabai dan tidak mendapat perhatian kasih sayang kita sendiri dan tidak diberi pendikan agama yang sedalam-dalamnya kepada mereka kerana ilmu yang paling awal yang wajib dipelajari adalah mengenal Allah SWT dan semestinya terkandung dalam ilmu Tauhid..Semoga kita tergolong dalam golongan ini..aammiin..
posted by mUhD aLiFf IsKaNdAr biN iLiAs @ 3:06 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
tInTa pEnULiS

Nama: mUhD aLiFf IsKaNdAr biN iLiAs
Alamat: bachok, kelantan, Egypt
Pena Bistari:
untuk merisik
LiVe fRoM mE

.
cLiCk mY bLoG Di aTaS
pErSaTuAn tImUr tEnGaH
pErJuAnGaNkU
aBoUt QuRaN
aMiGoS
rAnTaIaN uHkWaH
sUaRa aLaM

:: BERNAMA 

::  :: UTUSAN 

MALAYSIA :: :: BERITA 

HARIAN :: :: HARIAN 

METRO :: :: HARAKAH DAILY 

::
iPtA tAnAhAiRkU
mAhAsIsWa cOrNeR

 :: MPM KUIN ::  :: PERMAYA 

:: :: PMIUM :: :: ISIUKM :: :: PKPIM ::
tAfSiR & hAdIs
pErSiNgGahan iLmIaH
uLaMa' mUhAdDiSiN
TeMa BloG

Free MP3 Downloads at MP3-Codes.com .
pErMaTa hAdiTh

Hadis Abdullah bin Mas'ud r.a: Hadis Abu Musa r.a: Daripada Nabi s.a.w baginda bersabda: Sesungguhnya perumpamaan berkawan dengan orang yang soleh dan berkawan dengan orang yang jahat adalah seperti seseorang yang membawa minyak wangi dan seseorang yang meniup dapur tukang besi. Orang yang membawa minyak wangi, mungkin beliau akan memberikannya kepadamu atau mungkin kamu akan membeli darinya dan mungkin kamu akan mendapat bau yang harum darinya. Manakala orang yang meniup dapur tukang besi, mungkin beliau akan membakar pakaianmu dan mungkin kamu akan mendapat bau yang tidak elok .